Opdateret 2017-03-23

Hvad er en EPIRB (PLB)?

En EPIRB er en nødsender som kan sende et nødsignal via satellitter. Dette satellitsystem virker ALLE stedet på jorden. Det kræver ikke abonnement, er gratis for dig og er verdensdækkende.

EPIRB kaldes også PLB når den sælges. Det kan være lidt forvirrende. Når en PLB registreres hos Søfartsstyrelsen, kalder man den herefter for EPIRB. Registreringen betyder også at redningstjenesten ved om de leder efter en færge eller en kajak.

Pris ca. DKr. 3.000,-.

 

  

Hvordan virker en PLB (se tegning)? 

  1. Når den aktiveres, sender den et nødsignal til en satellit i COSPAS-SARSAT systemet Du skal derfor være under åben himmel. Altså virker det ikke godt i grotter og huler. Det tager mellem 1 og 46 minutter.

  2. Satellitten sender dit nødsignal til en lokal modtager station.

  3. Den lokal modtager station sender dit nødsignal til Redningstjenesten.

  4. Hvis der er GPS i din PLB, vil din position være med alarmen. Har du ikke GPS, vil man pejle din position via satelitter. Det tager op til 1½ time og er mere unøjagtigt.
  5. Redningstjenesten sætter en redningsaktion i gang. 

 

  

 Hvad kræver det for at bruge en EPIRB? 

  1. Din PLB og dit ”fartøj” (kajak) skal registreres hos Søfartsstyrelsen som EPIRB. Det gøres ved at udfylde og sende  "Ansøgning om kaldesignal og MMSI-nummer til skib" til Søfartsstyrelsen.
  2. Dit MMSI-nummer bliver kodet ind i din PLB når du køber den.

  3. Det var det hele.

 

Fordel ved PLB? 

  • Kommunikere med satellitter som dækker hele jorden. Virker derfor alle steder hvor man er under åben himmel.

  • Simpel brug. Aktives ved tryk på knap, frigørelse af antenne eller lignende.

  • Sender et nødsignal i mange timer, når den er aktiveret (min sender 48 timer).

  • Skal ikke oplades (batteri skiftes typisk hvert 5-7 år).

  • Når jeg har aktiveret den, kan jeg fortsætte med at håndtere aktuelle problemer uden at skulle tale i VHF-radio.

  • Kan ligge i en lomme på vesten.

  • Kan have indbygget ”radiofyr” (121.5 MHz) så den lokale redningstjeneste kan pejle PLB’en.

  • Kan have indbygget GPS, så positionen sendes med ca. 50 meters nøjagtighed.

     

Ulemper ved PLB? 

  • Kan ikke bruges til at tale med andre på vandet.

  • Kan ikke afmelde nødsignalet når det er sendt. Afmelding af nødsignalet sker via din telefon eller VHF til redningstjenesten.

  • Jeg ved ikke hvornår jeg kan forvente hjælp.

  • Kræver SRC-certifikat.

 

Hvor sidder min PLB?

Den sidder ALTID i min flydevest. Den skal følge mig ikke min kajak, hvis vi er blevet skilt ad.

Min PLB sidder desuden placeret på flydevesten, så antennen er over havoverfladen, selvom jeg ligger i vandet.

  

Vigtig information:

  • Sørg altid for at din PLB er korrekt registret hos Søfartsstyrelsen. Også selvom du er i udlandet. Redningstjenesten vil lede efter det fratøj din PLB er registreret som. Så er du i kajak, så sørg for det står i registeret.

  • Husk at teste din PLB som beskrevet fra producenten. Især før en "stor" tur, hvis det er længe siden du sidst brugte den.

 

Forvirring i Danmark: 

I Danmark er der forvirring i Søfartsstyrelsen og JRCC Danmark (Joint Rescue Coordination Centre) om begrebet ”PLB”.

Når du køber enheden, kaldes den en PLB af forhandleren.

Men JRCC opfatter det som en PLB når den bruges på land og en Emergency Position Indicating Radio Beacon (EPIRB), når den er registret hos søfartsstyrelsen med MMSI-nummer og skibsnavn.

Når JRCC skriver at man ikke må bruge PLB i Danmark, mener de så rent faktisk at du ikke må bruge din PLB på land i Danmark. Der skal du altid alamere via mobiltelefon. Du må dog godt bruge din PLB på vandet hvis den er registreret hos søfartsstyrelsen, for så opfattes den som en EPIRB. Det fremgår IKKE af JRCC's hjemmeside, medmindre de har opdateret den fornyligt.

EPIR sidder allerede på alle erhvervsfartøjer i verden. Den er funger præcis som en PLB men er blot automatisk. Det er en bøje med en sender som sidder på skibene.  Hvis skibet synker, bliver bøjen automatisk frigivet og aktiveret så den sender MAYDAY. Men ellers er det præcis som en PLB.

Trafik og Byggestyrelsen skriver også man skal registrere sin PLB, hvis den bruges i udlandet. Det er ikke korrekt, hvis man har registret den hos Søfartsstyrelsen som EPIRB.

Disse oplysninger er med forbehold, men jeg har dem fra telefonisk kontakt med JRCC.

 

 

DET TEKNISKE

Reaktionstider for PLB?

Alarm til satellit:
Inden for nedenstående cirkler dækkes du af geostationære satelitter (hænger altid over samme punkt på jorden) og satelitten modtager din alarm næste øjeblikkeligt. Er du uden for disse satelitters dækning, opfanges alarmen af satelitter som kredser om jorden. Er du heldig, er det en over hovedet på dig, men det kan også tage op til 46 minutter, før din alarm modtages af en satellit.
OBS: Et nyt satellitsystem (MEOSAR) er bliver sat i funktion i slutningen af 2016. Når MEOSAR er aktivt vil systemet modtage alarmen fra din PLB inden for 5 minutter, over alt på kloden. Altså også ved polerne. :-)



Bestemmelse af din position:
Du bør købe en PLB med indbygget GPS. Så er din position inden for få meter, med i alarmsignalet. Uden indbygget GPS tager det dennemsnitligt 1½ time at bestemme din position og det er inden for ca. 5 Km. En meget stor forskel i hårdt vejr.


OBS: Et nyt satellitsystem (MEOSAR) er i testfase. Når MEOSAR er aktivt vil systemet finde din position inden for 5 minutter (selvom det er en PLB uden GPS), når du aktiver din PLB. 

Indtil vi har glæde af MEOSAR, er dækningen fuld i nedenstående cirkler. Der er derfor altid en satellit over dig. Uden for cirklerne kan der gå op til 45 minutter, før en satellit kan modtage dit signal. Der går længst tid ved nord og sydpolerne.

Lovtekst om PLB:
Kravet om et personcertifikat fremgår af § 2, stk. 2 i Energistyrelsens bekendtgørelse, senest nr. 531 af 24. maj 2017, om  anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=189932

Skrevet af Morten Pedersen